מאת מאיה אלאב נחשון, פורסם לראשונה בקבוצת המכחול המכני
דנה אקרמן גרין הייתה אחת ההשראות הראשונות שלי כשנכנסתי לעולם הבינה המלאכותית. תוך כדי חיפושים אחר מקורות מידע אמינים והשראה, גיליתי את קבוצת "מידג'רני ישראל" ודרכה את דנה, המנהלת והלב הפועם של הקבוצה. דנה משתפת בנדיבות את הידע הרחב שלה, מציעה הדרכות ותובנות מעמיקות לצד דוגמאות מרהיבות שממחישות את היכולות הבלתי מוגבלות של הכלים הללו. היא מצליחה להפוך את הקסם של הבינה המלאכותית לנגיש וברור, ומציגה יצירתיות יוצאת דופן שמשאירה את כולנו בפה פעור.
דנה היא כמו נהגת פורמולה של עולמות ה-AI: לא רק שהיא מנווטת במיומנות ובביטחון בין הכלים החדשניים, אלא גם יודעת לפרק ולהבין כל בורג במכונה המורכבת הזו.
היי דנה, מוזמנת להציג את עצמך עבור חברי הקבוצה שעוד לא יצא להם להכיר אותך.
היי, אני דנה אקרמן גרין. חלקכם מכירים אותי כיוצרת בבינה מלאכותית ואדמינית של קהילת מידג'רני ישראל. ב-Day jobשלי אני אמא לשתיים ומתכנתת בתחום הטלקום. בלילות יוצרת במגוון מדיומים. בשנתיים האחרונות יוצרת בעיקר בבינה מלאכותית.
ספרי לנו על רגע הגילוי או ההתנסות הראשונית שלך בכלי בינה מלאכותית יוצרת?
המסע שלי עם הבינה התחיל ביולי 22 מפוסט שנתקלתי בו באחת מקבוצות הציור שאני חברה בהן. הפוסט סיפר על כלי בשם מידג'רני שיודע "לצייר" כל מה שכותבים לו. מידג'רני הייתה אז בגרסה 3. כבר באותו יום התאהבתי בה וביכולת המופלאה ליצור בצורה מהירה יחסית כמעט כל מה שאני מדמיינת, בלי הצורך לפנות שעות שלמות, מה שיכול להיות מאתגר עבור אמא שעובדת במשרה מלאה.
בהתחלה חשבתי שאשתמש בתוצרים כרפרנסים לציורים עתידיים, אבל התאהבתי ביצירה בבינה עצמה ובאתגרים שהיא הציבה לי. כעבור כחודש, כשראיתי שאין קבוצה ישראלית ליצירה בבינה מלאכותית, מלבד קבוצה קטנה של דאלי 2, פתחתי את קבוצת מידג'רני ישראל.
אשמח שתרחיבי מעט על האופן שבו את יוצרת כעת ביחס לעבר?
היצירה שלי השתנתה מקצה לקצה. כציירת חובבת מגיל צעיר תמיד העסיק אותי יותר הצד הטכני ביצירה, פרפקציוניזם ורצון לייצר ריאליזם ויופי ופחות הקונספט והרעיון.
הבינה פרצה אצלי את הגבולות ששמתי לעצמי – כבר אין יותר צורך בטכניקה הסיזיפית. פתאום הרעיון מקבל את המשקל העיקרי ביצירה. הרגשתי שיש לי בידיים כלי שבעזרתו אוכל לבטא כל דבר שרק ארצה.
באילו טכנולוגיות או כלים חדשים בתחום הבינה המלאכותית התנסית והאם את מתכוונת לנסות בעתיד כלים שאינם דווקא מתחום היצירה הגרעינית שלך?
התחלתי ביצירת תמונות, בכל המחוללים המוכרים - מידג'רני, דאלי, סטייבל, לעיתים גם שילוב ביניהם.
בתקופה האחרונה התאהבתי ביכולת שהכלים האלה נותנים לנו לעבור מסטילס לתנועה ואנימציה, ממש לברוא עולמות שלמים, לגעת ברגש ולספר סיפור.
בימים האלה אני מתמקדת בעיקר בכלי הווידאו החדשים - לומה ו-Gen3.
אשמח לשמוע על פרויקט שאת גאה בו במיוחד.
יש שניים שאני גאה בהם במיוחד. בימים הראשונים שאחרי השבת הנוראית של ה-7.10, יצרתי פרויקט דפי צביעה לילדים של גיבורי ילדים עם דגלי ישראל, שהופץ בהמון גני ילדים ואצל מפונים בכל הארץ. הפרויקט הזה הציל אותי משקיעה בימים האלו. עבדתי עליו ימים ולילות, יצרתי דפי צביעה לפי בקשות של הורים, וקיבלתי המון תמונות של ילדות וילדים מתוקים צובעים. התרגשתי כל כך מכל תמונה ששלחו לי. אני מקווה שהצלחתי לגרום לילדים לחייך קצת בימים הקשוחים האלו.הפרויקט הנוסף הוא מפסח 23. אז יצרתי את סדרת "Exodus through selfies". מדובר על פרויקט הומוריסטי המספר את סיפור יציאת מצרים דרך תמונות סלפי. זהו כנראה הפרויקט שבו השקעתי הכי הרבה זמן. העבודה עליו הייתה ממש בזמן המעבר בין גרסה 4 ל-5 של מידג'רני. ומי שלא יודע, מידג'רני בזמנו הייתה עוד פחות קשובה מהיום. זה אומר שהייתי צריכה להפעיל מניפולציות רבות, טכניקות וטריקים שמצאתי כדי להגיע לאימג' שרציתי – השתמשתי ברפרנסים, משקלים, אין סוף שימוש ב- Blend, מילים עקיפות בגלל חסימות (למשל נהר של קטשופ בשביל מכת דם) ועוד ועוד.
מלבד העובדה שהיצירה הזו הפכה לוויראלית בכל העולם, בעיקר בדרום אמריקה משום מה, היא גם גררה המון תגובות ואפילו זכתה לחשיפה בכתבה ב-Times of Israel. בהמשך קרו שני דברים, הכנתי גרסה שלה להדפסה הכוללת את הפסוקים הרלוונטיים. אנשים רכשו אותה לשימוש בליל הסדר, כדי להמחיש לילדים את סיפור ההגדה. זה דבר שריגש אותי מאוד. בנוסף, היא הוצגה במוזיאון קרסו למדע.
מהו האתגר הגדול ביותר שנתקלת בו ביצירה עם בינה מלאכותית?
חוסר ההקשבה של מידג'רני, בעיקר בגרסאות המוקדמות. קיים אתגר גדול כדי להגיע לדימוי הרצוי ויש צורך להפעיל עליה מלא מניפולציות. זה תהליך ולא לחיצת כפתור בודד. אבל אני כל כך נהנית מהאתגר הזה וזו אחת הסיבות שאני מאוהבת בה.
אתגר נוסף הוא תקופות שהיצירתיות דועכת מעט ואין השראה. אבל אני לומדת לקבל את זה, שזה בא בתקופות וזה בסדר, משתדלת לא להיות בפומו. חשוב לי ליצור מתוך השראה אמיתית ולא מתוך צורך להישאר רלוונטית. בתקופות כאלה אני מתעמקת יותר. חוקרת ומנסה כל מיני כלים וטכניקות חדשות.
האם האופן בו את שואבת השראה השתנה בעקבות השימוש בכלי בינה יוצרת?
וואו. השתנה מקצה לקצה. פעם התרגשתי מטכניקה ואסתטיקה, היום אני מתרגשת ושואבת השראה מיצירות שיש מאחוריהן רעיון ומהיכולת לרגש, לספר סיפור ולחשוב מחוץ לקופסה.
האם את מוצאת את האיזון בין היצירתיות שלך ליצירתיות של המכונה? וכמה את נותנת מקום למכונה להוביל או שאת מנסה לשלוט בה?
אני משתמשת ביצירתיות של המכונה בעיקר בשביל לקבל השראה, אבל בסופו של דבר ביצירה שלי יש לי וויז'ן מאוד ברור בראש ואני מנסה להגיע כמה שיותר קרוב אליו, מה שיכול להיות מאתגר מאוד לפעמים, זה קצת כמו לאלף סוס פרא עקשן במיוחד.
מה דעתך תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על עולם האמנות?
אני חושבת שבסופו של דבר היכולת ליצור דברים יפים ואסתטיים בקלות תגרום לנו להיות יצירתיים יותר. הטכניקה הופכת להיות פחות מעניינת, דברים יפים אפשר ליצור בקלות. מה שמעניין אותי היום זה הרעיון, החשיבה שמאחורי היצירה והאם היא הצליחה לרגש אותי או לא, לא משנה עם איזה כלי היא נעשתה.
האם יש עבודה מסוימת או אמן אחר שנעשתה ב-aiשריגשה או הקסימה אותך?
ההשראה שלי להתחיל ליצור בווידאו הגיעה מהקליפ המדהים שעשה מתן כהן גרומי לשיר Empty של הלהקה שלו Betzefer. זה מבחינתי היה גיים צ'יינג'ר, ווידאו ה-AIהראשון שהצליח להפיל לי את הלסת לרצפה. גם השיר מעולה אגב.
באופן כללי בכל פעם שאני רואה אנשים מוכשרים מוציאים את המקסימום מהכלים האלה זה מרגש אותי ומוכיח כמה משקל יש לכשרון והיצירתיות של האדם שמפעיל את המכונה.
מה הטיפ הכי חשוב שהיית נותנת לאומנים שרוצים להתחיל לעבוד עם בינה מלאכותית?
אל תיצמדו לאסתטיקה הדיפולטיבית של המודלים האלה, אפשר לזהות אותה מקילומטרים. תחקרו, תשלבו טכניקות וכלים, תתנסו. לפעמים אחרי כמה ניסיונות לא מוצלחים אנחנו חושבים שהכלים האלה מאוד מוגבלים, אבל יש המון שיטות לעקוף את המגבלות האלה. באמת שהשמים הם הגבול.
תודה דנה. תודה שהסכמת לענות על שאלון ההשראה שלנו. ואיפה אפשר לראות עבודות שלך ולעקוב אחריך מלבד פה בפייסבוק?
אמנות בבינה אני משתפת באינסטגרם שלי. מוזמנים לעקוב: https://www.instagram.com/dana_green_ai
コメント