מאת מאיה אלאב נחשון, פורסם לראשונה בקבוצת המכחול המכני
לעבודות של דרי צוראון נחשפתי דרך פוסט שהיא פרסמה פה בקבוצה. כל כך הסתקרנתי לגלות מי היא, שהלכתי להציץ בדף הפרטי שלה ופשוט הוקסמתי. אפילו גיגלתי כסטוקרית אמיתית וככל שגיליתי, הפכתי למעריצה. אפשר להבחין מיד שיש פה יוצרת מחוננת שבאה מעולמות של קריאיטיב. היא מקורית ושנונה עם יכולת לבנות אימג' מינימליסטי המעביר רעיון גדול. הפרויקטים המקצועיים והאישיים שלה מדגימים את יכולתה לשלב בין ויזואליות דמיונית לאמירה ומסרים, ואת הגישה המקורית והחדשנית שלה היא אימצה גם לביטוי בכלי בינה יוצרת. מוזמנים לקחת 3 דקות קריאה להשראה.
היי דרי, מוזמנת להציג את עצמך עבור חברי הקבוצה שעוד לא יצא להם להכיר אותך.
דרי צוראון, יוצרת דיגיטלית. בונה דימויים בעזרת סביבות בינה מלאכותית לצד שימוש בכלים נוספים. בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית במכללה ויצו ע״ש נרי בלומפילד, מעל 14 שנה ארט דירקטורית בכירה במשרדי פרסום ומעצבת פרילאנסרית.
ספרי לנו על רגע הגילוי או ההתנסות הראשונית שלך בכלי בינה מלאכותית יוצרת?
אחרי ניסיונות של ייצור דימויים כחומרי גלם לסרטונים קצרים באפטר, ניסיתי לג׳נרט סקיצת ראף בעיפרון שהצעתי למודעה עבור מותג תכשיטים. (סקיצה שנשארה במגירה ואפילו לא הגיעה ללקוח ) הויז׳ואל היה יד עם המון אצבעות וטבעות. התוצאה היתה מופלאה, בדיוק מה שדמיינתי ויותר. מה שהיה לוקח לייצר יום שלם בעזרת סשן צילום, דוגמנית ידיים ותותח פוטושופ, הושג בזמן קצר ביותר; אמנם עדיין לא מושלם, ונזקק לפוטושופ כדי לסגור אותו אך בהחלט מהפכני.
סקרן אותי האם ניתן לייצר דימויים ממודעות אחרות שלי שפורסמו, אבל שם זה פחות הצליח. כנראה שהחלום של לדלג על ביצועיסטים תותחי פוטושופ בסטודיו, היה מוקדם מידי.
איך השתנה האופן שבו את יוצרת מאז שהתחלת להשתמש בכלים האלו?
רעיונות ודימויים שהיו כלואים בדמיון בגלל מגבלות ביצוע ותקציבים, התעוררו לחיים, באיכות וגימור נפלאים. הכל אפשרי, למרות שבפועל, לא תמיד יש להבטחה הזו כיסוי. מאמינה שתוך כמה שנים נגיע לרמות ביצוע טובות יותר. גם בווידאו.
ניתן לייצר דימויים לעבודות ברמות גבוהות יותר מתמונות שהיינו רגילים לקבל במאגרי תמונות. או ימי צילום. בעולם הדיגיטלי הדו מימדי של הבינה המלאכותית אפשר להמחיש יצירות תלת מימד שנראות אמיתיות, כאילו הן מוצגות בגלריה וזאת בכמה שעות של ג׳ינרוט. בעולם של אתמול תוצאות שכאלו היו מושגות בעמל רב, זמן ואמנים פלסטיים. עכשיו רק נשאר לפנטז שמישהו יאהב את הרעיון, יסבסד אותו ויבנה את הפנטזיות הדיגיטליות שלך בעולם האמיתי בתלת מימד. ויציב את זה בתערוכה.
הראיתי יום אחד את אפוד המגן, קסדה וטנק מזכוכית שיצרתי במידג׳רני למישהו בסלולרי שלי, והוא חשב שזה פסל שקיים במציאות. הייתי צריכה לאכזב אותו ולהסביר שזו עבודה דיגיטלית שנעשתה בבינה מלאכותית.
באילו טכנולוגיות או כלים חדשים בתחום הבינה המלאכותית התנסית והאם את מתכוונת לנסות בעתיד כלים שאינם דווקא מתחום היצירה הגרעינית שלך?
משתמשת בchatgpt- ניסיתי קצת runway, krea, אבל בעיקר midjourney, מחכה לsora
ובעתיד... מאמינה שאנסה מה שיהיה רלוונטי ליצירה גם אם הוא מתחום אחר, בדרך כלל כשמשלבים עולמות מגיעים למקומות בלתי צפויים.
ספרי על פרויקט שאת גאה בו במיוחד.
הויז׳ואל של הכסא מנהלים The Throne of Boredom, רציתי להעביר שם בדרך מינימליסטית מצב נפשי מוכר מחיי היום יום האפורים במשרד שניתן להזדהות איתו, וכך נוצר המנהל שנעלם ומתמזג לכסא, הייתי שמחה לייצר דגם אמיתי.
עבודה נוספת שנוצרה כתגובה לאלימות המשטרה בהפגנות בקפלן - קרוסלת השוטרים המנוטרלים על רקע קריאות דמוקרטיה שהקלטתי בהפגנה
מהו האתגר הגדול ביותר שנתקלת בו ביצירה עם בינה מלאכותית?
אתגר השליטה. לפעמים הדברים הפשוטים כמו לייצר מסור יד של נגרים מונח על כינור במקום קשת, לא ניתנים למימוש. גם /describe לא עוזר, עדיין, צריך לעבור תהליך ארוך וגם קצת מתסכל כדי לייצר משהו מאוד פשוטֿ. אולי אם זה לא משהו שעליו הפלטפורמה אומנה שם המעצור.
עדיין צריך לפעמים את ה״קביים״ של פוטושופ. אבל עדיין, כשזה מצליח, האיכות מעלה את האדרנלין.
האם האופן בו את שואבת השראה השתנה בעקבות השימוש בכלי בינה יוצרת?
כן, אני נחשפת ליותר דימויים וסגנונות.
האם את מוצאת את האיזון בין היצירתיות שלך ליצירתיות של המכונה? כמה את נותנת מקום למכונה להוביל או שאת מנסה לשלוט בה?
אני תמיד תמיד מתחילה עם קונספט שלי. לפעמים הוא מתפתח, כי זה מעין דו שיח שלעיתים מוביל למקומות שלא תמיד תכננתי. מסננת מה שפחות מתאים ומאמצת מה שקרוב לקונספט. עדיין לא ניתן לשלוט לחלוטין, לצערי, על המידג׳רני. בתחילת הדרך ניסיתי לייצר איתה מחדש ויז׳ואל למודעה שיוצרה במקור בפוטושופ ואשר פורסמה לפני 6 שנים למותג מוצרי החשמל Normande, והציגה מכונת כביסה ומקרר בצורת בלונים נפוחים. (זה תיקשר מסר של: ״איכות זו לא סיבה לנפח את המחיר״). כאמור לא ניתן היה להגיע במידג׳רני לתוצאה שרציתי. לא עזרו תחנוני הג׳ינרוטים שלי, קיבלתי דברים רחוקים מאוד שלא התקרבו להגדרה. אולי היום בגרסה המתקדמת של מידג׳רני זה אפשרי. העין שלנו בהחלט התרגלה לדימויים באיכות, תאורה וחומריות עוצרת נשימה שלא הכרנו קודם.
מה דעתך תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על עולם האמנות?
מאחר ויש דמוקרטיזציה של האמנות וכל אחד יכול לג׳נרט ״אמנות״ העולם מוצף ביצירות ai גם עם קונספטים שחוזרים על עצמם, האמנים יצטרכו להתאמץ יותר ולהמציא דרכי יצירה חדשות ופורצות גבולות, אולי תיווצר ריאקציה לקור הדיגיטלי וחזרה להעריך מחדש עבודות יד מקוריות שאינן דיגיטליות כאלו שניתן לראות בהן את הנשמה, החומר, הראש והיד של האמן.
ויש כמובן את הבעיה הגדולה והכואבת של הזכויות יוצרים.
האם יש עבודה מסוימת או אמן אחר שנעשתה בAI- שריגשה או הקסימה אותך?
נתקלתי באינסטגרם בדף של joooo.ann@ עבודות מהממות, נקיות ומדויקות
מה הטיפ הכי חשוב שהיית נותן לאומנים שרוצים להתחיל לעבוד עם בינה מלאכותית?
להיות פתוחים, כמו שאבא שלי, יעקב (שבא מתחום ומדור אחר, ומציף אותי בווטסאפ בכתבות ועדכונים בענייני ai) אמר לי בשלבים הראשונים כשכולנו נבהלנו מהמידג׳רני וחשבנו שזה הסוף,
״להבין שהבינה המלאכותית היא כלי עזר והשראה נוסף, היא לא יכולה להחליף את היוצר והרעיון״. מאחר ובאתי מעולם הפרסום ואני אוהבת קריאייטיב , תמיד האמנתי שהרעיון הוא הדבר החשוב ביותר. מעבר לזה, הכי חשוב זה שהאמן יבטא את הייחודיות והאישיות היוצרת שלו.
זה כלי נפלא להרחבת גבולות היצירה, צריך למצוא דרך להתעדכן בחידושים אבל גם להשלים עם זה שלא נוכל לשלוט וללמוד את הכל.
ודבר קטן אחרון. לפני המון שנים כשהייתי ארט דירקטורית מתחילה, עמלתי קשות על הכנת סטורי בורד לסרטון פרסומת, 12 פריימים, חיפושי ויז׳ואלים מייגעים. אמרתי לקופירייטר שישב איתי בחדר, אני מאמינה שיום אחד ימציאו תוכנה שתחסוך את כל זה, תתחבר למוח שלנו, ותתרגם את הדמיון שבמוח לפלט של לתמונה או סרט שלם. חבל שהקופירייטר לא היה סם אלטמן (:
הייתי יכולה להיות מיליארדרית.
אבל זה יהיה גם קץ האנושות. כולנו נאבד את החופש שלנו במשטרת המחשבות.
תודה לך דרי על השיתוף וההשראה. מחכה לראות את הפרויקטים הבאים שלך 😊
מוזמנים לעקוב אחר דרי כאן > https://www.instagram.com/darizuron/
Comments