מאת מאיה אלאב נחשון, פורסם לראשונה בקבוצת המכחול המכני
לירון קרול היא אמנית חזותית וצלמת רב-תחומית, בוגרת המכון הטכנולוגי חולון והרויאל קולג׳ אוף ארט בלונדון, שבה עשתה תואר שני. קרול יוצרת עבודות המשלבות צילום, פוטומונטאז' ואנימציה עם טכנולוגיות חדשניות, וכך מאתגרת את הגבולות בין המציאות לדמיון. היא מתמקדת בחקר השפעות הדפוסים והרגלי התנהגות בצילום משפחתי על התודעה הקולקטיבית, ומצליחה להפוך תמונות יומיומיות לחוויה אמנותית עמוקה ומרתקת. עבודותיה הוצגו בגלריות וירדי אומנות ברחבי העולם, וזכתה להכרה ופרסומים במגזינים מובילים. היום היא משלבת כלי בינה מלאכותית ביצירתה.
את לירון ראיתי בפעם הראשונה על הבמה של הפצ'ה קוצ'ה אי שם ב-2012 כשהציגה עבודה מדהימה שלה המשלבת צילום, אנימציה ומציאות רבודה (כן כבר אז). היום שתינו חברות בקולקטיב אמנים המשלבים כלי בינה יוצרת בעשייה שלהם. ביקשתי ממנה להתראיין לפינת ההשראה.
![](https://static.wixstatic.com/media/70a94e_6d3915c3224941a28f93d91ca621c5ec~mv2.png/v1/fill/w_896,h_1120,al_c,q_90,enc_auto/70a94e_6d3915c3224941a28f93d91ca621c5ec~mv2.png)
היי לירון, נשמח אם תוכלי להציג את עצמך עבור חברי הקבוצה שעוד לא יצא להם להכיר אותך.
התחלתי את הקריירה כצלמת צבאית ובהמשך למדתי עיצוב תקשורת חזותית. נקודת מפנה משמעותית בעשייה שלי הייתה בעקבות קריאה של המאמר 'On Photography' של סוזן סונטג שבעקבותיו התחלתי לחשוב על צילום באופן ביקורתי. אני עובדת בטכניקות של פוטומונטאז', בו יש לי שליטה על הצילום – שיהיה מדויק, ללא קשר למציאות, ללא עוגנים בזמן או במקום. אני מביטה על מקום או סיטואציה מתוך ראיית פוטנציאל הפירוק שלהם. אני מצלמת אלמנטים שונים, מרכיבה לעצמי מעין אימג' בנק, חלקי לגו שאחר כך אני יכולה ליצור איתם מציאות חדשה.
ספרי לנו על רגע הגילוי או ההתנסות הראשונית שלך בכלי בינה מלאכותית יוצרת?
כשהתנסיתי בעבודה עם AI לראשונה היה לי רגע של תדהמה והבנה שדברים לא יישארו כפי שהיו. אמנם כבר לפני כמה שנים טובות אני מתעסקת בחיבורים שבין מציאות רבודה, צילום ואמנות דיגיטלית. אבל ברגע שיצאה לשימוש הטכנולוגיה הזו הבנתי שהכלים האלה פותחים לי המון אפשרויות. ועדיין, אני מבינה שאני רק בהתחלה של ההתחלה עם ההבנה לאן הכלים האלו יכולים לקחת אותי ואת העבודות שלי.
![](https://static.wixstatic.com/media/70a94e_ba37147514d74b0aa221efd09d20b5b9~mv2.png/v1/fill/w_980,h_1142,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/70a94e_ba37147514d74b0aa221efd09d20b5b9~mv2.png)
איך השתנה האופן שבו את יוצרת מאז שהתחלת להשתמש בכלים האלו?
בשבילי זו התקדמות טבעית עם פחות מגבלות. עכשיו הפער בין הדמיון שלי לבין מה שאני יכולה להוציא לפועל הצטמצם ואני פחות תלויה במציאות. העבודה עם ה-AI נשענת בעיקר על אוצרות והדימויים שאני יוצרת הם חומרי גלם ולא התוצר הסופי. הטכניקה שלי נשמרת - מפרקת ומרכיבה מחדש רק שהפעם במקום רק לצלם ואז לעבור לעריכה, נוסף שלב יצירת הדימויים בבינה מלאכותית. האימג'ים שאני יוצרת מורכבים, עם קומפוזיציות מוקפדת והם מעט מטרידים, ומרגש אותי כשאני מצליחה להגיע עם מידג'רני לדקויות האלה.
ספרי על פרויקט שאת גאה בו במיוחד.
ב-2011 הוזמנתי לייצר מיצב אומנותי אינטראקטיבי על ידי מעבדה בשוויץ. ייצרתי מיצג של חפצים של דמות פיקטיבית, אוסף הפרוש על השולחן והצופה מוזמן לסרוק את החפצים בעזרת האייפד או הטלפון ובאמצעות AR החפצים קמים לחיים ומספקים הצצה ורמזים אודות הדמות שעוזרים לצופה לחבר את סיפורה. המטרה הייתה להחיות צילומים וזיכרונות.
![](https://static.wixstatic.com/media/70a94e_2613fe7aca5445c598675d803cfc5756~mv2.png/v1/fill/w_980,h_622,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/70a94e_2613fe7aca5445c598675d803cfc5756~mv2.png)
מהו האתגר הגדול ביותר שנתקלת בו ביצירה עם בינה מלאכותית?
לוקח לי זמן והרבה ניסיונות עד שאני מצליחה לדייק את האימג׳ שאני מחפשת. וקשה לי להגיע לאימג' אחד שמכיל את כל השינויים שהייתי רוצה לראות. מאמינה שעם הזמן אני אלמד יותר לשלוט בתוכנה ולתקשר אתה טוב יותר.
האם האופן בו את שואבת השראה השתנה בעקבות השימוש בכלי בינה יוצרת?
בקצרה לא. מקור ההשראה הגדול ביותר בשבילי היה תמיד צילום משפחתי, במיוחד התמונות המשפחתיות שגדלתי עליהן.
האם את מוצאת את האיזון בין היצירתיות שלך ליצירתיות של המכונה? כמה את נותנת מקום למכונה להוביל או שאת מנסה לשלוט בה?
אני רואה במידג'רני שותף ליצירה ומנהלת אתו סיעור מוחות, דיאלוג. לעתים הוא נותן לי רעיונות כמו קומפוזיציות או דברים שלא חשבתי עליהם. האימג׳ הסופי לא היה מתקיים ללא שיתוף הפעולה בינינו.
![](https://static.wixstatic.com/media/70a94e_26d4a2dcdab347e18b7754f1e6a6f5a3~mv2.png/v1/fill/w_980,h_906,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/70a94e_26d4a2dcdab347e18b7754f1e6a6f5a3~mv2.png)
מה דעתך תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על עולם האמנות?
שאלת השאלות. אני לא אתיימר לנסות לענות על שאלה כזאת גדולה אבל מה שכן אין לי ספק שזה הולך להיות מטורף ושלא ניתן לחזור אחורה.
האם יש עבודה מסוימת או אמן אחר שנעשתה ב-ai שריגשה או הקסימה אותך?
לאחרונה ביקרתי בתערוכה של Refik Anadol: Echoes of the Earth: Living Archive בגלריית serpentine בלונדון. המיצב שיצר האמן עוטף את קירות הגלריה בתמונות שנוצרו בינה מלאכותית בהשראת נתונים של צמחייה, פטריות ובעלי חיים מלמעלה מ-16 מיקומי יערות גשם ברחבי העולם, שנאספו באמצעות טכנולוגיות כגון LiDAR ופוטוגרמטריה. האימפקט הוויזואלי היה מהפנט ומרגש.
מה הטיפ הכי חשוב שהיית נותנת לאומנים שרוצים להתחיל לעבוד עם בינה מלאכותית?
מציעה ליוצרים להישאר נאמנים למה שחשוב להם, לשפה שלהם. מול העומס הוויזואלי יבלטו יוצרים אותנטיים, אלה שיעשו את בחירות האוצרות הנכונות ויבנו תוכן וסיפור אישי.
![](https://static.wixstatic.com/media/70a94e_5fdb63adf120482baa7e58af23590014~mv2.png/v1/fill/w_980,h_744,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/70a94e_5fdb63adf120482baa7e58af23590014~mv2.png)
תודה לירון על השיתוף וההשראה. מרתק לראות איך אומנית ויוצרת כמוך מאמצת טכנולוגיה מתקדמת, וממשיכה לברוא עולמות חודשים תוך שילוב הכלים האלו עם עולמות התוכן והמחקר האישי שלך 😊
Comments