top of page
Search

פרופיל להכיר - מיכל לויצקי - ראיון השראה


נחשפתי לראשונה לעבודות של מיכל לויצקי דרך החומרים המרתקים שהיא משתפת ברשתות החברתיות. מיכל היא יוצרת ייחודית שמשלבת בין טכנולוגיה ועיצוב, אך גם מתחברת לעולם הרוח בדרכים יצירתיות ומעמיקות. מצד אחד, היא מתמקדת בשימוש בכלי בינה מלאכותית בעולמות הפרקטיים של עיצוב מוצר ואדריכלות, תוך שילוב של טכנולוגיות חדשניות בהדפסות תלת-ממד. בעבודתה היא חוקרת כיצד ניתן ליישם את הכלים הללו לעשייה ממשית ופרקטית, כמו עיצוב גופי תאורה, רהיטים, ובתי גידול מחומרים טבעיים.

מצד שני, מיכל מוצאת חיבור עמוק לעולמות הרוח דרך הבינה המלאכותית. היא מנחה סדנאות כמו "לוח חזון עם כלי AI" לנשים, שמחבר בין רצונות וחזונות אישיים לכלים טכנולוגיים, ואת סדנת "בינת הטבע", שהיא מעבירה בשיתוף פעולה עם ד"ר יעל כהן הלפמן, מייסדת ארגון הביומימיקרי בישראל, בה היא חוקרת כיצד ניתן ליצור חדשנות בהשראת הטבע בשילוב כלי בינה מלאכותית. השילוב הזה בין התחומים הטכניים והרוחניים הופך אותה לדמות יוצרת מסקרנת ומעוררת השראה.

מיכל מצליחה לגעת בעשייה פרקטית מצד אחד, אך גם להוביל חוויות עומק משמעותיות שמשלבות בין האדם, היצירה והטכנולוגיה. היא משתפת בנדיבות את הידע שלה, ועוזרת לאחרים להפיק את המיטב מהכלים הללו.



היי מיכל, מוזמנת להציג את עצמך עבור חברי הקבוצה שעוד לא יצא להם להכיר אותך.

היי, מיכל לויצקי יוצרת, מעצבת תעשייתית, פריקית של טכנולוגיה, אוהבת אנשים, טבע ומכונות. אני בוגרת עיצוב תעשייתי בבצלאל וכיום חוקרת בתואר שני בעיצוב בפקולטה לאדריכלות בטכניון. יוצרת ומלווה פרויקטים משלב הרעיון ועד לביצוע בפועל, תוך התמחות בייצור דיגיטלי חדשני ופורץ דרך. במחקר שלי אני יוצרת בתי גידול לצמחים וחיות בהדפסת תלת-מימד מחומרים טבעיים כמו עץ וקרמיקה.


מה הכי מלהיב אותך בעבודה שלך היום?

מה שמרתק אותי זה החיבור בין קטבים - טבעי ומלאכותי, וירטואלי ופיזי, ישן וחדש, אורגני וגיאומטרי. אני בעלת עסק עצמאי שבו אני לובשת שלושה כובעים: יוצרת עבור לקוחות יצירות מקוריות לפי הזמנה, מלווה אומנים ויוצרים בכל שלבי התהליך מרעיון ועד מוצר, ומלמדת יצירה עם כלי בינה מלאכותית לקהל הרחב ולקהל מקצועי, בדגש על מקצועות העיצוב - עיצוב מוצר, עיצוב פנים ואדריכלות.אני מדברת עם מכונות כבר הרבה שנים. אמנם התחלתי מציור, אבל הרגשתי שמשהו חסר לי באינטראקציה עם הקהל, ורציתי ליצור משהו שימושי וקרוב יותר. כשנחשפתי לעיצוב תעשייתי, מיד מצאתי את מקומי, ובמכינה לפני למעלה מ-15 שנה פגשתי לראשונה את ההדפסה בתלת-מימד. לאחר שסיימתי את הלימודים, קניתי את המדפסת הראשונה שלי. לימדתי שנים רבות עיצוב, ובתוך כך גם את השימוש בטכנולוגיות דיגיטליות שונות כמו הדפסה, חיתוך לייזר, כרסום ועוד. כשהקמתי את העסק שלי, יצרתי גופי תאורה, תכשיטים ופריטי אמנות בטכנולוגיות דיגיטליות שונות.



ספרי לנו על רגע הגילוי או ההתנסות הראשונית שלך בכלי בינה מלאכותית יוצרת.

התחלתי לשים לב בפייסבוק ובאינסטגרם לתמונות שמאוד משכו את תשומת ליבי. הן היו מפורטות ואסתטיות בצורה שלא הכרתי, והיה להן מכנה משותף. התחלתי לחפש את המקור – MidJourney, לקרוא, ללמוד וליצור בעצמי. מהרגע שפרסמתי את התמונות הראשונות, הוזמנתי להעביר סדנה, ומשם המשיכו להגיע ההצעות.


איך השתנה האופן שבו את יוצרת מאז שהתחלת להשתמש בכלים האלו?

העבודה עם כלי הבינה המלאכותית משולבת לאורך כל תהליך היצירה שלי ומעצימה את היכולות שלי. אני משתמשת בכלים בתחילת הפרויקט להשראה, בפיתוח הרעיוני, בהדמיות, וגם באיסוף מידע ומחקר משתמשים. אני מרגישה שהכלים האלה משדרגים את תהליכי היצירה שאני מלווה, והם מאפשרים לי ליצור מהר ובמגוון מדיומים, מה שתורם רבות לתוצר הסופי ולהעברת המסרים.



באילו טכנולוגיות או כלים חדשים בתחום הבינה המלאכותית התנסית, והאם את מתכוונת לנסות בעתיד כלים שאינם דווקא מתחום היצירה הגרעינית שלך?

זו שאלה שיש לי תשובה מורכבת אליה, כי כבר יש הרבה כלים בהם התנסיתי ועוד רבים שמעניינים אותי. אני עובדת הרבה עם כלים שקשורים לטקסט לתמונה או תמונה לתמונה, כשהתחום הוויזואלי הוא הבולט והעיקרי מבחינתי. בין הכלים שאני משתמשת בהם: MidJourney, Prome, Krea ועוד.מאוד מעניין אותי להעמיק ביכולות AI בעולמות הווידאו והסאונד. השתמשתי מעט בכלים מהסוג הזה וזה ממש מעניין אותי להמשיך לחקור. בנוסף, מעניין אותי לפתח עוד חיבורים בין מדיות שונות – אני חושבת ששם נמצא הקסם. זו אפשרות שפותחת יכולת ליצור עולמות מ-א' ועד ת'.בתחום שלי, אני מאוד מתעניינת בכלים ובחידושים בהקשר למודלים ויצירת דגמים תלת-ממדיים מתמונה. מרגיש לי שזה עדיין בהתחלה, וקשה יותר ליצור דגמים תלת-ממדיים לאובייקטים חדשים, שהצורה שלהם לא מובהקת או לא מזוהה עם משהו מוכר.לצד כל אלה, החיבור לעולמות ה-XR (מציאות מורחבת) מאוד מעניין אותי, במיוחד בהמשך למה שכתבתי קודם על כך שאני צופה שהערוצים יתחברו. אני חושבת שהחיבור הזה יפתח אפשרויות חדשות.מהפן הניהולי, מהמקום של ניהול פרויקטים, תהליכים ויוזמות, מאוד מעניינים אותי בניית בוטים ואוטומציות.


ספרי על פרויקט שאת גאה בו במיוחד.

זה סיפור על שימוש לא סטנדרטי בכלי AI. לפני כשנה ליוויתי ויצרתי עבור פרויקט של צלם אמן בשם דין אבישר. דין ביקש להפוך צילום שלו לתבליט ממתכת יצוקה בגודל 1.5 X 1.5 מטר.שנה קודם לכן, התבקשתי לפרויקט אחר לעשות משהו דומה – להמיר תמונה לתבליט. חרשתי את האינטרנט ודיברתי עם הרבה אנשי מקצוע, אך לצערי, בזמנו לא מצאתי פתרון ונאלצתי לפנות לייצור ידני. כשדין פנה אליי, חזרתי לחפש ומיד מצאתי סרטון שפרש לפניי את הפתרון ויצאנו לדרך – זה היה כלי בקוד פתוח בפלטפורמת Hugging Face להמרת תמונה למפת עומק, שזה למעשה התבליט. כיום, התמונה תלויה ואני מאוד גאה בתוצר ושמחה על ההתנסות והתעוזה של דין ביצירה.היום, הפרויקט שאני גאה בו מכל, אבל עדיין לא יכולה לפרסם אודותיו, הוא המחקר שלי. לאורך הדרך אני נעזרת ומשתמשת בכלי הבינה המלאכותית. זה מפתיע, מרגש ומשכלל מאוד את תהליך היצירה שלי.



מהו האתגר הגדול ביותר שנתקלת בו ביצירה עם בינה מלאכותית?

האתגר הגדול ביותר שנתקלתי בו עד כה היה ביצירת הדמיות למוצרים קיימים. לקוח שלי, שהוא הבעלים של חברת תאורה מצליחה בארץ, פנה אליי בבקשה לייצר הדמיה לגופי התאורה שלו. לאחר ניסיונות מרובים ומאומצים, בעזרתו האדיבה והמקצועית של איל איזמן ועוד שני קולגות מעצבים, לא הצלחנו להגיע לתוצאה מספקת. ניסיתי שוב ושוב בכל הכלים שאני עובדת איתם ומלמדת, אבל האתגר היה ששימוש בכלי ה-AI תמיד שינה את גופי התאורה עצמם, וזהו הפריט החשוב ביותר בפרויקט.בסופו של דבר, הלקוח עובד כיום עם מישהו שעושה עבורו את ההדמיות, אך הוא עדיין מתייעץ איתי ואני עוזרת להעמיק את הריאליזם באמצעות הכנסת התמונה ל-Prome AI, מה שמאפשר ליצור מראה ריאליסטי יותר ולהוסיף עומק. בצורה הזו, קל יותר לבצע סבבי תיקונים בהדמיות, והתוצאה הרבה יותר מדויקת.


האם את מוצאת את האיזון בין היצירתיות שלך ליצירתיות של המכונה? וכמה את נותנת מקום למכונה להוביל או שאת מנסה לשלוט בה?

ההבדל בין שליטה לשחרור תלוי בשלב בפרויקט. בתחילת הפרויקט, השחרור מביא לחשיבה מסתעפת ורעיונות רבים, אבל בהמשך נדרשת יותר שליטה ומיקוד כדי להביא פרטים מדויקים ולהשיג עקביות. יש עוד פערים, וזה דורש עבודה.



מה דעתך תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על עולם האמנות?

לדעתי, הבינה המלאכותית יוצרת ענף חדש של אמנות דיגיטלית. זה לא משתווה לאמנות מסורתית אחרת, אלא מדובר במשהו ייחודי. בעיניי, הבינה המלאכותית לא מחליפה את האמן, אלא מעצימה אותו ומאפשרת לו לחקור רעיונות חדשים, לגשת לתהליכי יצירה שונים ולפרוץ גבולות. היכולת הזו לא רק מאפשרת ליצור יצירות מהירות יותר, אלא גם מחייבת את האמן לחשוב בצורה עמוקה יותר על המסרים שהוא רוצה להעביר דרך האמנות שלו.אני מאמינה שברגע שמפתחים שליטה בטכניקה, מה שבאמת חשוב הוא הסיפור מאחורי היצירה והיכולת להעביר אותו. לכן, חשוב שגם כשמשתמשים בכלי AI, האמן יבין כיצד להשתמש בטכנולוגיה הזו בצורה שמשרתת את הסיפור ולא להסתמך רק על הטכניקה.


האם יש עבודה מסוימת או אמן אחר שנעשתה ב-AI שריגשה או הקסימה אותך?

אני מאוד אוהבת את העבודות של שני אדריכלים – קארלוס בנון וטי פו. קארלוס בנון (@carlosbannon) מצליח לשלב בצורה מאוד יפה בין טכנולוגיה לאמנות. הוא יוצר מבנים דיגיטליים שמשתלבים בטבע בצורה הרמונית, וזה בעיניי פשוט קסום. אני ממש אוהבת את השילוב בין האלמנטים הטבעיים והמודרניים שהוא מביא בעבודות שלו.טי פו (@ti.fu) הוא עוד יוצר שאני עוקבת אחריו. הוא מחבר בין טכניקות מסורתיות לאומנות דיגיטלית, ויודע איך לשלב אלמנטים מתרבויות עתיקות בצורה חדשנית. העבודות שלו תמיד מאוד אסתטיות ומקוריות, וזה מרגש אותי לראות איך הוא מצליח לקחת את העבר ולשלב אותו עם העתיד בצורה כל כך מוצלחת.



מה הטיפ הכי חשוב שהיית נותנת לאומנים שרוצים להתחיל לעבוד עם בינה מלאכותית?

תתנסו, קפצו למים ותכניסו כמה שיותר חומרים מקוריים משלכם. שם הקסם קורה, וזה מה שהופך את העבודה לגנרית פחות ולביטוי אישי שלכם.


תודה, מיכל, שהסכמת לשתף מהניסיון והחוויות שלך, למרות הלוח זמנים המטורף שלך. היכן ניתן לעקוב אחרייך?

כמובן, דרך הרשתות החברתיות, לינקים יופיעו בהמשך. בנוסף, אני מזמינה אתכם להצטרף לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלי, בה אני שולחת עדכונים מדויקים על אירועים שאני עורכת בנושאי בינה מלאכותית, אדריכלות, עיצוב פנים ועיצוב מוצר, ועוד.

留言


bottom of page