מאת מאיה אלאב נחשון, פורסם לראשונה בקבוצת המכחול המכני
נועה טמיר היא מעצבת תכשיטים ואמנית רב-תחומית, בעלת המותג NOTA ובוגרת המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר. עם ניסיון של כמעט 20 שנה בתחום הצורפות, נועה יוצרת תכשיטים ייחודיים בעבודת יד, שזכו להופיע בתערוכות רבות בארץ ובעולם. היא מתאפיינת בגישה המשלבת בין צורפות מסורתית לאמנות עכשווית, ובהסתכלות ויזואלית שמאפשרת לה לייצר עבודות שמספקות חוויות חזותיות מרתקות ומלאות משמעות. אחת התכונות המיוחדות של נועה היא היכולת שלה לכתוב סקירות מרתקות על תערוכות, תוך התבוננות מעמיקה בזוויות פחות שגרתיות, שמראות את האופן שבו היא רואה את העולם מבחינה ויזואלית. כבר מעל שנה שנועה היא גם אמנית העושה שימוש בבינה מלאכותית, ועבודותיה זוכות באופן קבוע לחשיפה והכרה בפלטפורמות שונות. אבל אשאיר לה לספר.
גילוי נאות: הכרתי את נועה דרך קבוצה מקצועית, שם היא הגיבה לי על עבודה שפרסמתי. מהר מאוד עברנו לשוחח בפרטי, והקליק היה מיידי. כיום, אנחנו חברות טובות, ואף מציגות כל אחת בנפרד עבודות בתערוכת Beyond בטחנת הקמח הישנה בתל אביב. אני בוחרת לראיין אותה כאן כי אני מוקסמת מהיצירה שלה ומהחשיבה הייחודית שהיא מביאה לתוך העשייה האמנותית שלה.
זמן קריאה: 6 דקות.
לנוחיותכם, מספרנו את השאלות והתשובות.
1. היי נועה, מוזמנת להציג את עצמך עבור חברי הקבוצה שעוד לא יצא להם להכיר אותך.
הי, אני נועה טמיר, מעצבת ואמנית רב תחומית. כבר קרוב ל-20 שנה שאני מעצבת תכשיטים וצורפת, ומאז שאני זוכרת את עצמי אני עוסקת באמנות ויצירה. אני ממש מתרגשת להיות כאן בפינה שלך. אני אוהבת לקרוא את הראיונות שלך, ואני גאה להיות בתפקיד המרואיינת הפעם.
2. אני שמחה שהסכמת לשתף איתי פעולה. אשמח שתספרי לחברי הקבוצה איך התחלת לשלב את כלי הבינה המלאכותית בעשייה שלך? מה גרם לך להתחיל להשתמש בהם?
בדצמבר 2022 נרשמתי לקורס של מעוף שנקרא ׳המציאות החדשה׳. הקורס עסק במגוון נושאים סופר מעניינים, ואחד מהם היה התחום המתפתח של עולם ה-AI. שם נחשפתי לראשונה למידג׳רני, והתאהבתי במיידיות שהפלטפורמה הזאת אפשרה לי.
3. איך השתנה האופן שבו את יוצרת מאז שהתחלת להשתמש בכלים האלו?
אני מאוד אוהבת להקשיב למוזיקה כמעט כל הזמן, זה עוזר לי להישאר בפוקוס כשאני עובדת וזה משמש לי כהשראה הרבה פעמים. כבר כמה שנים שאני אומרת לעצמי שבא לי ליצור דימויים בעקבות איזה משפט שדיבר אלי או שיר שלם. אבל החיים קורים, והזמן עובר, וזה תמיד נשאר כרעיון לא ממומש. אחרי שנחשפתי למידג׳רני והתחלתי ליצור, נפל לי האסימון שהגיע סוף כל סוף הרגע המיוחל, ופתחתי חשבון באינסטגרם שמיועד לזה - דימויים שנולדים מתוך שירים שאני אוהבת.
מעבר לזה, האופן בו אני יוצרת השתנה לגמרי. מאחר ואני מגיעה מעולם הצורפות, נדרש ממני לייצר מוצרים מוגמרים ופיזיים. אמנם גם בתחום הצורפות קיימות אפשרויות ליצור מודלים בתוכנות תלת-ממד והדמיות, אבל בסופו של דבר מדובר באובייקטים שבאים במגע עם הגוף ויש חשיבות לגודל שלהם, למשקל, לצורה וכו׳. היצירה הג׳נרטיבית מתקיימת מבחינתי במימד אחר לגמרי - הדמיון והסגנון האישיים שלי הם שקובעים וזהו. זה שחרר אצלי משהו בחוויית היצירה שמאוד התגעגעתי אליה.
4. באילו טכנולוגיות או כלים חדשים בתחום הבינה המלאכותית התנסית, והאם את מתכוונת לנסות בעתיד כלים שאינם דווקא מתחום היצירה הגרעינית שלך?
אז כמו שאמרתי, צורפות זה תחום היצירה הגרעיני שלי כבר שני עשורים, ולכן מבחינתי השינוי האדיר שהתרחש בעקבות העבודה עם מידג׳רני מספק אותי, ואני מתמקדת בכלי הזה (בינתיים). בזכות מידג׳רני חזרתי להתבונן על יצירה דו-ממדית לעומת תלת-ממדית, וזה פתח לי עולם שלם. בגדול אני דחיינית כרונית, ולרוב מה שקורה זה שיש לי רעיון, ואני רושמת אותו על פתק או משרבטת סקיצה מהירה וחושבת לעצמי ״אני אחזור לזה. מתישהו.״ ואז זה מתמסמס, ואני ממשיכה הלאה.
מאז שגיליתי את מידג׳רני, אני חושבת על רעיון ומיד מתנסה איתו, וגם אם באותו הרגע לא מתקבל בדיוק מה שכיוונתי אליו, יש לי לאן לחזור ולהמשיך לשחק ולפתח את הרעיון שקפץ לי לראש.
5. ספרי על פרויקט שאת גאה בו במיוחד.
בעשור האחרון הצגתי בתערוכות בארץ ובעולם עבודות אמנות בתחום ה-Art Jewelry. כבר זמן רב בוער בי לצאת מהז'אנר המאוד ספציפי הזה ולהציג בתערוכות אמנות ועיצוב יצירות מסוג אחר. ממש עלה בי געגוע לציור ולצילום, מדיומים שעסקתי בהם בעבר.
בימים אלה מוצגת עבודה שלי בתערוכה 'BEYOND' בתל אביב, שהיא עבודת הקרנה של לופ אנימציה המורכב כולו מציורים וקולאז'ים שיצרתי במידג׳רני ובפוטושופ. הלופ הזה מוקרן על שני מיכלי החמצה (סילו) ענקיים. אחרי שנים שבהן עבדתי על אובייקטים שנמדדים במילימטרים, פתאום עבודה שלי נמדדת במטרים - זה חתיכת הישג מטורף מבחינתי!
היצירה עם מידג'רני ממש מרגשת אותי ומביאה איתה אומץ שלא היה לי בעבר. התחלתי להגיב לקולות קוראים שעד לפני שנה הייתי מרגישה שאין לי מה להציע. בעקבות השינוי הזה, שתי עבודות שלי מוצגות בימים אלה בתערוכה בניו יורק, ושתי עבודות נוספות התקבלו לתערוכה שתוצג בספטמבר בגלריה בתל אביב.
6. מהו האתגר הגדול ביותר שנתקלת בו ביצירה עם בינה מלאכותית?
בהתחלה היה לי מאתגר לעבור מהמקום הנוח שבו הייתי רגילה ליצור - כלומר המרחב הפיזי, אל המקום החדש - המרחב הווירטואלי, והרגשתי הצפה. חשבתי שאני צריכה ללמוד לעומק את כל החוקים החדשים שהדבר הזה מביא איתו כדי שאוכל להתנסות בו וליצור. לקח לי קצת זמן להשתחרר מזה ולהתמסר לגישה יותר משחקית ואינטואיטיבית. אבל מהרגע שנפתחה לי הצ׳אקרה הזאת, זה פשוט וכיף על גבול הממכר.
7. האם האופן בו את שואבת השראה השתנה בעקבות השימוש בכלי בינה יוצרת?
לא. האופן בו אני שואבת השראה לא השתנה. עדיין אותם הדברים מדליקים בי איזה ניצוץ של רעיון או תחושה שאני רוצה להעביר. לפעמים השראה מגיעה אצלי מציטוט, לפעמים מטקסטורות, ולפעמים מחוויה. מה שהשתנה אצלי זה זמן התגובה והיכולת לעבד השראה לכדי יצירה.
8. האם את מוצאת את האיזון בין היצירתיות שלך ליצירתיות של המכונה? כמה את נותנת מקום למכונה להוביל או שאת מנסה לשלוט בה?
זה מאוד תלוי בהלך הרוח שלי. לפעמים אני משתמשת ביכולות של המכונה כדי לייצר סיעור מוחות, כשאני עוד לא סגורה על הכיוון הוויזואלי שאני מחפשת, אז אני פחות מנסה לשלוט בתוצאה ומשתמשת בתוצאות שאני מקבלת כמו לוח השראה. כשיש לי איזה דימוי יותר מוגדר שאני מעוניינת להגיע אליו, אני משחקת עם פרמטרים שונים כדי לקבל אותו או שאני מתייעצת עם חברי הקהילה שחולקים איתי את העניין וההתלהבות.
9. מה דעתך תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על עולם האמנות?
לדעתי כלי הבינה המלאכותית הם בדיוק זה: כלים. אני חושבת שברגע שיש לאמן או אמנית כישרון ויכולת ויזואלית לממש את הכישרון הזה, הכלי שמשמש להוציא אותו לפועל הוא פחות רלוונטי.
10. האם יש עבודה מסוימת או אמן אחר שנעשתה ב-AI שריגשה או הקסימה אותך?
יש באינסטגרם חשבון בשם MidJourney Addiction שאני מאוד אוהבת. הפיד שם מאוד אקלקטי, והיוצרת מתנסה ומשחקת עם מידג׳רני כל הזמן, וזה מעיף לי את המוח - המגוון האדיר שניתן להגיע אליו בעזרת כמה מילים בודדות. יש גם חשבון בפייסבוק שנקרא The Prompter שאני מכורה אליו! מי שמנהלת את הדף הזה מאוד נדיבה עם פרומפטים וסגנונות, ואני לומדת ממנה המון.
מה הטיפ הכי חשוב שהיית נותנת לאומנים שרוצים להתחיל לעבוד עם בינה מלאכותית?
בתור התחלה, להצטרף למכחול המכני - כמות הידע שקיבלתי מהקבוצה הזאת היא אדירה!
טיפ נוסף הוא פשוט להתחיל מבלי לחפור בזה יותר מדי. לגשת לזה בכיף ובסקרנות, להתנסות ולהנות, ותוך כדי תנועה לחקור יותר לעומק וללמוד. אני חושבת שזה הקסם של הכלים האלה - שהם מאוד משחקיים ומהנים.
כמה כיף נועה שהסכמת לשתף. ספרי איפה אפשר לעקוב אחרייך?
Comentarios