top of page
Search

פרופיל להכיר - רותם גואטה - ראיון השראה


אל רותם גואטה נחשפתי לפני כמה חודשים דרך קהילת נשים יוצרות בבינה מלאכותית בשםwaia (womenaiartists). כל כך התרשמתי מהיצירות שלה, שהתחלתי לחפש וללמוד עוד אודותיה. רותם היא מעצבת אופנה ואמנית AI, שמצליחה לשלב בין עולמות הטכנולוגיה והאופנה בצורה כה מרשימה ומעוררת השראה. 

מוזמנים לצלול לתוך הסיפור שלה, אני בטוחה שתמצאו בו הרבה השראה.

זמן קריאה: 10 דקות. מספרנו לנוחיותכם את השאלות/תשובות.




היי רותם, מוזמנת להציג את עצמך עבור חברי הקבוצה שעוד לא יצא להם להכיר אותך. 

היי, אני רותם גואטה, מעצבת אופנה ואמנית AI , מייסדת משותפת של הסטודיו Future Positive ומרצה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר.

לפני 10 שנים הקמתי ביחד עם ניר, השותף ובן הזוג שלי, את המותג לבגדי נשים בשםHANNAH . ניר ואני הכרנו בזמן הלימודים בשנקר ומאז אנחנו עובדים ויוצרים יחד (וגם מגדלים שתי ילדות 😊). במשך עשור חווינו המון במסגרת המותג. בתחילת הדרך היינו בין הראשונים שזכו בפרס חממת מפעל הפיס, הצגנו בשבוע האופנה ופתחנו חנות במרכז תל אביב עם סטודיו רחב, שם עיצבנו ויצרנו קולקציות של בגדים מחויטים בעבודת יד – הכי רחוק שיש מעולמות הטכנולוגיה.

הטוויסט בעלילה שלנו התרחש לפני 4 שנים, כמיטב סיפורי תקופת הקורונה. בסגר נאלצנו למצוא פתרונות כדי לייעל את העסק ולהצליח לעבוד מהבית. מתוך החיפוש אחר פתרונות טכניים גילינו את העולם של תוכנות תלת-ממד עבור יצירת הדמיות לבגדים וכך התחלנו את תהליכי הדיגיטציה במותג. החיבור בין העולמות – הפיזי והדיגיטלי – פתח עבורנו עולם חדש של אפשרויות מרתקות ומהר מאוד צללנו לתחום האופנה הדיגיטלית.

כך נולד Future Positive מותג אופנה דיגיטלי וסטודיו לעיצוב שבו אנחנו מחברים בין אופנה לטכנולוגיה כדי למצוא פתרונות ליצירת עתיד טוב יותר לתעשיית האופנה. במותג הדיגיטלי אנחנו מעצבים בגדים דיגיטליים שמיועדים ללבישה בסביבות וירטואליות בטכנולוגיות שונות כמו AR ו- wearables לפלטפורמות גיימינג. בסטודיו לעיצוב אנחנו פועלים לבניית גשר בין עולם האופנה הפיזי לוירטואלי, עובדים עם חברות ומותגי אופנה בארץ ובעולם ומעניקים שירותי עיצוב ויצירת תוכן דיגיטלי כולל ניהול אמנותי ובניית קמפיינים וירטואליים באמצעות בינה מלאכותית.

כחלק מפעילות הסטודיו, אנחנו גם יוצרים פרויקטים אקספרימנטליים החוקרים צורות לבוש עתידיות באמצעות אופנה דיגיטלית, והוצגו באירועים ותערוכות בארץ ובעולם, ביניהם במוזיאון תל אביב ושבוע העיצוב ירושלים. בשנה האחרונה הצטרפתי לצוות המרצים במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, וניתנה לי הזכות לפתח וללמד את הקורס הראשון במחלקה של עיצוב אופנה עם בינה מלאכותית.



1. ספרי לנו על רגע הגילוי או ההתנסות הראשונית שלך בכלי בינה מלאכותית יוצרת?

לפני כשנתיים, ביולי 2022, קיבלנו גישה לדאלי 2, שהייתה בזמנו בגרסת בטא סגורה. מהנקודה הזו התחלנו לשלב את הבינה המלאכותית בתהליכי היצירה שלנו בסטודיו. באותה עת, מחוללי התמונות היו בשלב התחלתי, והדימויים היו יותר אבסטרקטיים, כך שיצרנו בעיקר תמונות להשראה. מתוך אותן תמונות נולדה קולקציית הדפסים למותג שלנו. HANNAH 

השקנו את הקולקציה בספטמבר 2022 כמהדורה מיוחדת של טי-שירטים עם ההדפסים שיצרנו באמצעות הבינה המלאכותית. העלינו מספר אופציות של הדפסים לחנות האונליין באתר כדי שהלקוחות יוכלו לבחור את ההדפס האהוב עליהן. את הטי-שירטים המודפסים ייצרנו בסטודיו בעבודת יד לפי הזמנה, באמצעות פלוטר חיתוך ומכבש חום, וכל לקוחה קיבלה טי-שירט עם הדפס ייחודי משלה.

במונחי הבינה המלאכותית, מה שקרה לפני שנתיים מקביל למשהו שקרה לפני מאתיים שנה. אבל לדעתי, זו הייתה בין הקולקציות הראשונות אי פעם שעוצבו בעזרת בינה מלאכותית, וזה גם היה ניסיון מאוד מעניין להשתמש בבינה מלאכותית כדי לבנות מודל בר קיימא לתעשיית האופנה וגם להציע ללקוחות עיצובים בהתאמה אישית.


2. איך השתנה האופן שבו את יוצרת מאז שהתחלת להשתמש בכלים האלו?

האופן שבו אני יוצרת ומעצבת השתנה מן הקצה אל הקצה בזכות הבינה המלאכותית והמעבר מיצירה פיזית ליצירה דיגיטלית גם שינה את תחומי העיסוק שלנו. בתחילת הדרך השתמשנו בכלי בינה מלאכותית בעיקר לתהליכי פיתוח ועיצוב של הקולקציות, כאשר העבודה עם הבינה המלאכותית אפשרה לנו לייעל את תהליכי העבודה בסטודיו. אם בעבר תהליכי העיצוב והפיתוח היו לוקחים חודשים, פתאום הזמנים התקצרו וביום אחד אנחנו יכולים לעצב מאות דגמים ורעיונות חדשים, וזה ללא ספק שינה את חוקי המשחק.

השינוי השני בתהליכי העבודה שלנו היה במרץ 2023 כשיצאה גרסת V5 של מידג'רני, שהביאה התקדמות משמעותית ביצירת דימויים ריאליסטיים. מאותו הרגע הבנו שאנחנו יכולים לא רק לעצב את הפריטים בקולקציה אלא גם ליצור צילומי אופנה שנראים היפר-ריאליסטים, וכך נולד הקמפיין AI הראשון שיצרנו לקולקציית אביב 2023 של המותג שלנו HANNAH 

אני חושבת שאחת הסוגיות המעניינות שהבינה המלאכותית הביאה לחיינו היא טשטוש הגבולות במקצועות היצירתיים והיא גרמה לנו לבחון מחדש את תחומי העיסוק שלנו. אפשר גם לומר שהבינה המלאכותית פתחה לנו את האפשרות לעסוק בשילוב של המון תחומים שונים יחד שתמיד סיקרנו אותנו, כמו צילום, וידאו, בימוי וכו', אבל לפני כן לא היינו יכולים לעסוק בהם כי היינו צריכים לבחור מקצוע אחד להתמקצע בו. בתור יוצרים זה גם יכול להיות מאוד מבלבל, אבל אנחנו בחרנו לקחת ולפתח את כל היכולות החדשות האלו במסגרת תחום ההתמחות שלנו באופנה ובשנה האחרונה בFuture Positive  התחלנו גם ליצור קמפיינים ותוכן דיגיטלי עבור חברות ומותגי אופנה באמצעות הבינה המלאכותית.



3. באילו טכנולוגיות או כלים חדשים בתחום הבינה המלאכותית התנסית והאם את מתכוונת לנסות בעתיד כלים שאינם דווקא מתחום היצירה הגרעינית שלך?

יצא לי להתנסות בהמון כלי בינה מלאכותית, החל ממחוללי תמונות, וידאו, מודלי שפה, מוזיקה ועוד ואני משתדלת כל הזמן להתנסות בתוכנות חדשות ולרכוש עוד מיומנויות. עם זאת, המרדף האינסופי הזה גם מייצר FOMO כי בכל יום יוצאים כלים חדשים ולכן לרוב אני בוחרת להתמקד וללמוד כלים חדשים שאני יכולה ליישם אותם בתהליכי העבודה שלנו ושמתאימים לתחום האופנה. כיום אני עובדת בעיקר עם מידג'רני ו-ComfyUI   ליצירת דימויים, פוטושופ לעריכה, Magnific וטופז להגדלות ו-Runway ליצירת סרטוני וידאו. 


4. ספרי על פרויקט שאת גאה בו במיוחד.

לפני כשנה, התמונות שיצרנו עבור הקמפיין AI של HANNAH צדו את עינה של נורית קוניאק, ארט דירקטורית מדהימה ובעלת סטודיו ותיק למיתוג בשם סטודיו קוניאק, שעובד עם חברות יוקרה בארץ ובעולם. היא פנתה אלינו שנעבוד יחד על פרויקט עם בינה מלאכותית. הפרויקט היה הקמפיין לחג של טולמנ'ס, מותג שאנחנו מאוד אוהבים, והוא הושק בספטמבר 2023 עם קמפיין וידאו ופרינט בעיתונים כמו גלריה וכלכליסט.

בפרויקט עצמו, דמיינו עולמות קסומים ביחד עם הבינה המלאכותית, אשר הרכיבו ארבעה סיפורים ויזואליים. האתגר בפרויקט היה לשלב את האובייקטים של טולמנ'ס, מוצרים אמיתיים שנמכרים בחנויות, וליצור את האנימציה. בתהליך העבודה הפכנו את התמונות שנוצרו באמצעות הבינה המלאכותית לסטים תלת-ממדיים באמצעות טכניקה שנקראת מפת עומק, ומידלנו את האובייקטים בתוכנות תלת-ממד. לאחר מכן הטמענו אותם בסצנות ויצרנו את האנימציה.

אני גאה מאוד בפרויקט הזה מכיוון שהצלחנו לחבר בו את כל המיומנויות שלנו וגילינו שבאמצעות כל הכלים יחד באמת אפשר לברוא עולמות חדשים. אני גם מאוד מאמינה בחיבורים ושיתופי פעולה, ולכן העבודה המשותפת עם סטודיו קוניאק ועם יוצרים נוספים מתחום עריכת הווידאו והמוזיקה הביאה לתוצאה מרהיבה.



5. מהו האתגר הגדול ביותר שנתקלת בו ביצירה עם בינה מלאכותית?

האתגר הגדול ביותר בסטודיו שלנו הוא שילוב מוצרים אמיתיים בתמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית, כמו למשל הלבשה של דוגמנית בבגד קיים. כשעובדים עם חברות ומותגי אופנה, זה קריטי שהפריט בתמונה יהיה זהה לפריט שנמכר בחנות, ואנחנו כמעצבי אופנה שמים לב לכל פרט ודיטייל. במידג'רני, למשל, התוכנה יוצרת דימוי חדש בכל פעם, ולכן גם אם משתמשים בתמונת רפרנס של הבגד, היא תשנה אותו. כיום קיימים מודלים של סטייבל דיפיוז'ן שאומנו להטמיע פריטי לבוש על דוגמניות בתמונות, אך לצערי הם עדיין לא מדייקים בתוצאות. לכן, פיתחנו בחודשים האחרונים תהליכי עבודה להלבשה שמשלבים בין תוכנות תלת-ממד, עבודה עם ComfyUI ופוטושופ כדי להטמיע את הפריטים בתמונות. מדובר בתהליכי עבודה מורכבים שלוקחים זמן רב, ולכן אני מקווה שבהמשך יצאו תוכנות או מודלים שיפשטו עבורנו את התהליך.


6. האם האופן בו את שואבת השראה השתנה בעקבות השימוש בכלי בינה יוצרת? 

אני עדיין שואבת השראות מעולמות תוכן שתמיד עוררו בי השראה, כמו אמנות מודרנית ועכשווית, מעצבי אופנה שאני אוהבת וצילום אופנה. עם זאת, הצורה שבה אני עורכת את ההשראות או משתמשת בהן כן השתנתה בעקבות השימוש בכלי בינה מלאכותית. בעבר הייתי אוספת תמונות ממגזינים או מפינטרסט ויוצרת לוחות השראה והיום לרוב אני יוצרת את ההשראות עם הבינה המלאכותית. בתחילת תהליך העבודה אני יוצרת דימויים שונים ולעיתים אפילו תמונה שמהווה דף השראה שלם והם מובילים את הכיוון האמנותי מבחינת האווירה, הצבעוניות, הצלליות והאלמנטים השונים. בנוסף אני גם יוצרת עם הבינה המלאכותית תמונות רפרנס לדוגמנית, לסביבה ולסטיילינג כאשר לבסוף אני מחברת את כל המרכיבים יחד ועובדת בשיטה של image prompts , כלומר בנוסף לפרומפט הטקסטואלי אני גם משלבת את תמונות הרפרנס שיצרתי וכך יוצאים תוצרים שהם בשפה אחידה ובסגנון יותר אישי. 



7. האם את מוצאת את האיזון בין היצירתיות שלך ליצירתיות של המכונה? כמה את  נותנת מקום למכונה להוביל או שאת מנסה לשלוט בה? 

התשובה לשאלה הזו מורכבת, כי אני חושבת שלעבוד בשיטת image prompts עם תמונות רפרנס שיצרתי באמצעות הבינה המלאכותית זה קצת כמו התרנגולת והביצה. הבינה המלאכותית יוצרת עבורי את הדימויים, אבל אני זו שבוחרת אותם ומנחה את המכונה כדי לחבר בין אלמנטים שונים וליצור עוד דימויים חדשים. בתחילת התהליך, כשאני עובדת על הדימויים הראשונים, יש לי יותר דיאלוג עם המכונה. לעיתים אני גם נותנת לה להוביל, תוך כדי שאני מנסה כיוונים ורעיונות שונים. בשלבים מתקדמים יותר, כדי להגיע לתוצר הסופי, אני עובדת עם הרפרנסים שיצרתי ובחרתי ומשלבת אותם עם הפרומפטים, כך שנוצר מצב שבו יש לי הרבה יותר שליטה על התהליך היצירתי.

 

8. מה דעתך תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על עולם האמנות?

אני מאמינה שהבינה המלאכותית יכולה להשפיע באופן חיובי על עולם האמנות, מכיוון שיש לה את הפוטנציאל להעצים את היצירתיות האנושית. העבודה עם בינה מלאכותית מבטלת את החרדה מהדף הלבן, נושא שהמון אמנים ומעצבים מתמודדים איתו. הדיאלוג עם המכונה עוזר להניע תהליכים יצירתיים במהירות, וכתוצאה מכך נפתחות דרכים שונות ונולדים רעיונות חדשים שאולי לא היינו חושבים עליהם. בתחילת הדרך עם הבינה המלאכותית  ניר ואני היינו מוקסמים מעצם הרעיון ועיצבנו קולקציה בהשראת סיפור אהבה בין צייר למכונה, שנקראה  "White Canvas". הקולקציה כללה 40 לוקים שנוצרו באמצעות סטייבל דיפיוז'ן והיא נבחרה להציג בשבוע האופנה הראשון של הבינה המלאכותית, שנערך בניו יורק באפריל 2023. מאז גם הספקנו להשתתף בשבוע האופנה השני של הבינה המלאכותית והצגנו את הקולקציה באירוע האמנות PhotoVouge במילאנו שנערך בנובמבר האחרון.



9. האם יש עבודה מסוימת או אמן אחר שנעשתה בai- שריגשה או הקסימה אותך?

אני מאוד אוהבת את היצירות של האמן האנונימי Str4ngething שהוא מחלוצי השימוש בבינה מלאכותית. הוא יצר בזמנו קונספט מרתק של מכונת זמן עם דוגמנים שלובשים אופנה עכשווית ומגיעים לתקופת הרנסנס. הוא סיפר שהוא בוחר ליצור בהשראת הרנסנס כי הוא רואה בטכנולוגיה הזו את הרנסנס המודרני. בנוסף, אני גם מאוד אוהבת את העבודות של האמן והמעצב בנג'מין בניצ'ו  (@Benny_drop) שיצר סדרה מדהימה של עיצובים בהשראת השריון הסמוראי מנקודת מבט דמיונית של בתי אופנה יוקרתיים.

המשותף לשניהם הוא היכולת לחבר בין העבר לעתיד באמצעות הבינה המלאכותית ולברוא עולמות חדשים ויקומים מקבילים. מאז שהייתי קטנה, החלום שלי היה לנסוע בזמן, והרעיון שהבינה המלאכותית יכולה לשמש כמכונת זמן, אפילו אם באופן קונספטואלי בלבד, מאוד מסקרן אותי. זה אף הוביל ליצירה של אחד הקורסים שאני מלמדת במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, שנקרא "בחזרה לעתיד". נקודת המוצא של הקורס הייתה סיפור שהסטודנטים כתבו באמצעות מודל שפה על דמות שיוצאת למסע בזמן ונעה בין העבר לעתיד. באמצעות מחוללי תמונות ומודל וידאו, הם תרגמו את הסיפור לדימויים ויזואליים, בנו קונספט לקולקציה, עיצבו פריטי לבוש ואביזרים ואפילו יצרו קמפיין אופנה שלם.


10. מה הטיפ הכי חשוב שהיית נותנת לאומנים שרוצים להתחיל לעבוד עם בינה מלאכותית?

הבינה המלאכותית היא כלי ביד היוצר, והכוח האמיתי טמון באיך שאנחנו משתמשים בו כדי להביא לידי ביטוי את החזון הייחודי של כל אחד מאיתנו. לכן, הטיפ הכי חשוב לדעתי הוא לפתח שפה אישית ומובחנת תוך שילוב הכלים הללו עם עולמות התוכן, הכישורים והידע שכבר צברתם. העידן החדש של הבינה המלאכותית מביא עימו הצפה של דימויים ושפע ויזואלי, מה שעלול להיות מאוד מבלבל. גם אני לעיתים צריכה להזכיר את זה לעצמי וזה תהליך מתמשך שדורש ניקוי רעשי רקע והקשבה לקול הפנימי. אני מאמינה שבסופו של דבר, בעולם שבו כל אחד יכול ליצור כל דבר באמצעות בינה מלאכותית, מה שמייחד אותנו כיוצרים הוא רק נקודת המבט האישית שלנו – היכולת לספר סיפור ולבטא אותו באופן ויזואלי ייחודי.



תודה רבה לך רותם על השיתוף וההשראה! היה מרתק ללמוד על הדרך היצירתית שלך. 

תוכלו לעקוב אחר רותם ולהתעדכן בעבודות שלה כאן:


Comments


bottom of page