מאת מאיה אלאב נחשון, פורסם לראשונה בקבוצת המכחול המכני
את גיא אגא הכרתי בזכות קהילות בינה מלאכותית, קהילות שיווק ואסטרטגיה ואפילו קהילת אוהבי צמחים נדירים שהקים. שוב ושוב אני נחשפת למידע רב ואיכותי שהוא נוהג לשתף בנדיבות. גיא אגא, בוגר תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית ובקרוב (מאוד) תואר שני באסטרטגיה דיגיטלית ותקשורת שיווקית מהקריה האקדמית אונו. הוא מגיע מעולמות השיווק הדיגיטלי, העיצוב והתוכן. הוא אוטודידקט ועצמאי מזה כ-12 שנים ובעלים של משרד פרסום. לאחרונה, במסגרת לימודי, זכיתי ללמוד אצלו וגיליתי שהוא גם מורה מחונן, כזה שיודע להעביר מידע בצורה כה בהירה ונותן תמיד את ערך. כמה שמחתי שהסכים להשתתף בראיון.
היי גיא, מוזמן להציג את עצמך עבור חברי הקבוצה שעוד לא יצא להם להכיר אותך.
נעים מאוד, גיא אגא, בן 35 מקרית אונו. אני איש שיווק ודיגיטל, מרצה, יוצר וחוקר אינטרנט (המצאתי עכשיו). ביום יום אני מתעסק בעיקר בחדשנות בעולמות השיווק הדיגיטלי, ניהול והקמת נכסים דיגיטליים. בשנתיים האחרונות אני מתמקד המון בבינה מלאכותית ג'נרטיבית, ואוהב מאוד את האוסף צמחים מכל העולם שלי.
ספר לנו על רגע הגילוי או ההתנסות הראשונית שלך בכלי בינה מלאכותית יוצרת?
משהו בהתפוצצות של גרסה 3 של ChatGPT משך אותי להתנסות בכלים. התחלתי במקביל עם גרסה 3 של Midjourney, והתוצרים שקיבלתי היו כל כך גרועים (היום כשאני מתסכל על זה בדיעבד), אבל זה הדהים אותי שיש כלי שיכול לייצר ויז'ואל מתיאור שאני מספק. אני זוכר את הלילה הראשון שהורדתי, נרשמתי והתחברתי – הוא הפך ללילה לבן, כי כל דבר שעבר לי בראש הפך לוויז'ואל בדיוק באותו הרגע וכמובן צעקות לבת הזוג שלי "מטר, בואי! את חייבת לראות מה יוצא פה".
איך השתנה האופן שבו אתה יוצר מאז שהתחלת להשתמש בכלים האלו?
לאורך השנים, יצא לי לפגוש עוד ועוד שימושים ועוד ועוד תהליכי עבודה. שדרגתי ציוד על מנת שאוכל להתנסות בכל דבר חדש שיוצא, בלי מגבלות ובלי תירוצים. פיניתי זמן בצורת צמצום הלקוחות השוטפים ופינוי מקום ליותר עבודות מזדמנות.
עבורי ואני מניח שעבור כולנו תהליך המחקר של הכלים הוא דיי זהה כל פעם מחדש, קודם כל אנחנו בודקים דברים מהעולמות שאנחנו מכירים, אוהבים וחשובים לנו – תמונות שלנו, של הבית שלנו, של הכלב/ה, של בן/בת הזוג, הרכב, סגנון ציור שאנחנו אוהבים, גיבור/ת על או סתם איזה ציור מופרך של ישו עושה עמידת ראש על המים.ואז, אנחנו מתחילים לחקור איך נוכל להשתמש בכלים כדי להפיק ערך אמיתי, תועלת ובסופו של דבר חסכון בזמן, כסף או צורך ביכולת מעשית בעיצוב גרפי למשל – כדי לקבל תוצרים ברמת גבוהה שיכולים לשרת אותנו.כיום, אני בעיקר מבלה את הזמן בלחקור את השימושים המעשיים והפרקטיים על תהליכי עבודה מסורתיים בעולמות השיווק, הדיגיטל, האדריכלות, המוצר ועוד. כל כלי חדש שאני נחשף אליו.
באילו טכנולוגיות או כלים חדשים בתחום הבינה המלאכותית התנסית והאם אתה מתכוון לנסות בעתיד כלים שאינם דווקא מתחום היצירה הגרעינית שלך?
אני עובד עם סטייבל הרבה, זה כלי שלא מפסיק להתחדש ולהפתיע והפיתוחים מסביבו פשוט שומטים לי את הלסת – אחד הדברים האחרונים שהתנסיתי בהם והתקנתי על המחשב זה IDM VTON, שזה כלי משוגע שמלביש כל אחד/אחת ע"י כך שאנחנו מספקים לו 2 תמונות – תמונות של האדם אותו נרצה להלביש ותמונה של הבגד, הרמה של הכלי כל כך טובה והשימוש כל כך פשוט, שזה מדהים אותי ומראה כמה תהליכי עבודה מסורבלים הם לא פתרון לטווח הארוך. אלא שיפור וייעול של הכלים, המודלים ותהליכי עבודה מורכבים זה מה שבסוף יוביל את השימוש האמיתי ביום יום של כולנו.
אני כמובן שואף לנסות כמה שיותר כלים, אבל יחד עם זאת לא רואה סיבה או צורך ללמוד כלים שמבוססים על קוד פתוח של כלים אחרים – אז אני שואף ללמוד עולמות מקבילים ולשים דגש על אנימציה באמצעות סטייבל, פיתוח פתרונות טכנולוגיים באמצעות שילוב מודלים וכשיהיה פרויקט מתאים אני מת לחקור לעומק (מעבר למודל קול של דובר צה"ל שאימנתי) את עולמות מידול הקול והסאונד.
ספר על פרויקט שאתה גאה בו במיוחד.
בתחילת המלחמה כמו כולם קיבלתי בוקס בבטן והרגשתי שאני לא יכול לעשות כלום. פתחתי אתStable Diffusion ופשוט התחלתי ליצור. הרגשתי צורך לבטא את עצמי יום אחרי יום במהלך אותו אוקטובר הארור. אחת התמונות שיצרתי, תמונת המגן דוד עם החיילים שהולכים לכיוון האש, הפכה לתמונת הפרופיל של הרבה אנשים. וזה ריגש אותי מאוד. אבל, מה שבאמת ריגש אותי היה לראות תמונה של מפגינה באיטליה שמניפה תמונה של שני לוק שאני יצרתי. יצרתי את התמונה כי הרגשתי שאין תמונה של שני מחייכת, רציתי להשאיר מזכרת טובה שלה לעולם והתקשיתי למצוא תמונה טובה שלה אז התאמצתי ליצור וכל פעם שראיתי את התמונה הזאת עולה איפשהו בעולם בעמודים של מאות אלפי עוקבים, הייתה לי צמרמורת. לא חתמתי על התמונות האלו – כי הרגיש לי שנכון יותר להתעסק בסיבה ובמטרה מאשר בקרדיט או צורך בהכרה.
מהו האתגר הגדול ביותר שנתקלת בו ביצירה עם בינה מלאכותית?
יש לי פרויקט שאני ממש רוצה להצליח בו, לצערי אני עדיין לא שם כי כמות הידע שצברתי בשנתיים האחרונות היא רבה, אבל כבודם של אנשים שעוסקים בתחום למידת מכונה, מאמנים מודלים ועובדים תאכל'ס על המפלצות מאחורי הקלעים שעוזרות לנו למקסם אותם – מונח במקומו. אני רוצה ללמוד ולהשתפר כדי להצליח את אותו פרויקט.
האתגר העיקרי הוא מגבלת הזמן. עוד ועוד כלים יוצאים, עוד ועוד עדכונים, והיכולת להיות כל הזמן מעודכן על הכל ברמה המעשית היא האתגר המרכזי.
האם האופן בו אתה שואב השראה השתנה בעקבות השימוש בכלי בינה יוצרת?
בהחלט. לאורך הזמן ההשראה מגיעה ממקומות אחרים, מיוצרים שאתה נחשף אליהם, מהיכולות של הכלים וכמובן מהחיים שלנו – שמלאי אירועים, תהפוכות ורגשות.
האם אתה מוצא את האיזון בין היצירתיות שלך ליצירתיות של המכונה? כמה אתה נותן מקום למכונה להוביל או שאתה מנסה לשלוט בה?
אני מאוד מנסה לשלוט בה ולכן אני עובד בעיקר עם כלים פתוחים שמאפשרים לי לשחק עם כמה שיותר פרמטרים. יחד עם זאת, אני חייב להודות שעדיין, הרבה פעמים שאני רואה את הכלי משלים את התמונה סביב המסגרת שאני התוויתי אני עדיין מופתע מהיצירתיות, מהפתרון ומהזמן שכל הדבר הזה לקח – ולכן לפעמים אני מוריד את ה-CFG SCALE קצת.
*הסבר CFG SCALE - פרמטר המווסת את מידת הצמידות של התמונה המיוצרת לטקסט ההנחיה ב-Stable Diffusion. ערך גבוה יותר מייצר תמונה הקרובה יותר לתיאור, בעוד ערך נמוך מאפשר יותר חופש יצירתי.
מה דעתך תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על עולם האמנות?
חד משמעית כבר ישנה השפעה. היכולת לייצר אומנות בהשראת אומנות אחרת, לתת לאנשים לבטא את עצמם וכמובן השלכות משפטיות – התחום הזה חייב להיות מוסדר ואני מאמין שאמנים שעובדים בדרכים מסורתיות יקבלו את ההכרה שלהם בדרך כזאת או אחרת.
האם יש עבודה מסוימת או אמן אחר שנעשתה ב-ai שריגשה או הקסימה אותך?
יש הרבה מאוד עבודות שמרגשות ומקסימות אותי, לא רוצה להפוך את התשובה לאיזה פינה קיטשית של ד"ש, אבל אני מאמין בהצלחה רחבה ולא חד פעמית וכל מי שעובד קשה לאורך זמן, מתאמץ להתפתח, לתת ערך ולבלוט בעולם הזה – אני מעריך ומתרגש אתו (גם אם זה לא נראה ככה). יש הרבה אנשים מוכשרים סביבנו, אבל יש גם הרבה אנשים שקופצים על הרכבת ולא תמיד יודעים על מה הם מדברים (ואולי גם אני כזה בעצם).
מה הטיפ הכי חשוב שהיית נותן לאומנים שרוצים להתחיל לעבוד עם בינה מלאכותית?
תבדקו טוב טוב מאיפה אתם צורכים את הידע שלכם, מי האנשים שאתם עוקבים אחריהם. פשוט כי מעקב אחרי אנשים נכונים יחסוך לכם הרבה זמן וצורך בהתעדכנות מתמדת לבד. תזכרו שמאחורי היצירות יש גם בני אדם. הכי חשוב – תתנסו עוד ועוד כדי להבין איפה יש ערך לכלים האלו בחיים שלכם, של הקרובים לכם ובעולמות המקצועיים שלכם. יש פה הזדמנות לייצר דברים חדשים, מוצרים חדשים ומעניינים ועולמות חדשים לגמרי שמציתים את הקריירה מחדש. תעשו ותצליחו.
תודה גיא שהסכמת להשמיע את נקודת מבטך. איפה אפשר לעקוב אחריך?
בפייס: facebook.com/Guyaga
או באינס': instagram.com/guyaga
Comments